Ons bezoek aan Energylandia 2024!

Energylandia 2024
Na ons bezoek aan Legendia een dag eerder was het tijd voor toch wel het hoogtepunt van onze trip naar Polen. We gingen naar Energylandia! Dit park hebben we 2 dagen bezocht, en we nemen je mee door het park.

Aankomst in het park
We kwamen aan op de parkeerplaats, en werden daar al vriendelijk begroet door de achtbaan Hyperion. Hyperion is de op 1 na hoogste achtbaan in Europa. We liepen het park binnen, en daar is voor de opening om 10 uur een show met alle mascottes van het park. Wat hierbij wel opviel is hoe bijzonder klein het entreegebied is voor een park dat miljoenen bezoekers per jaar verwacht. We kenden allebei de weg niet, dus we liepen een willekeurige kant op, op zoek naar een achtbaan. Energylandia heeft maar liefst 19 achtbaancredits die we allemaal wilden doen.

De eerste achtbaantjes
Na een stuk te hebben gelopen kwamen we bij de eerste achtbaan aan. Dit was Boomerang, een Vekoma family Boomerang achtbaan. Hier was het heel rustig en konden we direct instappen. Na deze was het tijd voor Viking, dit is een standaard wilde muis achtbaan met draaiende karretjes. Na deze achtbaan liepen we tegen een Rapid River aan. Deze hebben we ook gedaan, want het was heel mooi weer. Dit was allene geen standaard Rapid River met grote bootjes, maar deze had hele vage kleine bootjes voor 4 personen. Hierdoor was het een hele lompe en grappige rit. Hierna hebben we nog een rondje gemaakt in Energus, dit is een Vekoma familieachtbaan.

Hyperion
Na deze ritjes besloten we om een route te maken om zo langs alle achtbanen te lopen. De eerstvolgende die we hierbij tegen kwamen was Hyperion. Dit is een stalen achtbaan van Intamin en de een na snelste in Europa. Dit bakbeest heeft een topsnelheid van maar liefst 142 km/u! De start van de rit bestaat uit veel airtime momenten na elkaar. Maar aan het einde blijft ie laag bij de grond, en gaat ie kei hard door alle bochten heen. Echt een heerlijke achtbaan!

Kinderachtbaantjes
Nadat we Hyperion hadden gehad was het tijd om alle credits te doen. En hiervoor moesten we ook alle kinderachtbanen in het park doen. We liepen een soort circus gebied in waar heel veel kleine achtbaantjes stonden. Frutti Loop, een standaard Big Apple baantje die we vaak terug vinden op de kermis. Happy Loops, een kleine achtbaan met draaiende karretjes. Mars, een familieachtbaantje met een heel druk thema rondom de baan. En tot slot Circus Coaster, een super korte powered coaster, zonder hoogteverschil wat de rit niet heel veel beter maakte.

SPEEEEEEED
Deze kinderachtbaantjes staan allemaal vlak naast een nogal opvallende lift. Dit is de lift van waterachtbaan Speed. We waren voor ons bezoek al opgehyped door iedereen die deze achtbaan al eens heeft gedaan. Het was een erg leuke en super soepele waterachtbaan. En met de warme temperaturen buiten was het helemaal niet erg om lekker nat te worden in deze achtbaan. Na speed hebben we Monster House gedaan, een erg slechte darkride. En hierna zijn we naar Dragon Rollercoaster gegaan. Dit is een hangende familieachtbaan van Vekoma.

Laatste achtbaantjes in het oude gedeelte
Het park is opgebouwd in 2 delen waar een weg dwars doorheen loopt. Om aan de andere kant van de weg te kunnen komen ligt er een tunnel in het park waardoor je onder de weg door kunt lopen. We waren in het oude deel van het park begonnen en hier stonden nog maar 2 achtbaantjes die we moesten doen. We hebben Mayan gedaan, dit is een Vekoma SLC de standaard layout. Ondanks de slechte reputatie van de Vekoma SLC is deze nog niet zo heel verkeerd. Er staan nieuwe treinen op, en het was de allerlaatste SLC die is gemaakt. We sloten het oude deel van het park af met een rondje op Formula, dit is de allereerste next gen Vekoma achtbaan die is gebouwd. In deze achtbaan word je gelanceerd, en ga je heel erg soepel door de baan heen.

Sweet Valley
We liepen door naar het nieuwe gedeelte van het park. HIer kwamen we meteen het allernieuwste themagebied Sweet Valley tegen. Dit themagebied is dit jaar geopend, en hier vinden we ook de 2 nieuwste achtbanen van het park. Het is een erg leuk themagebied wat heel leuk vormgegeven is. We hebben hier de 2 achtbaantjes meegepakt te beginnen bij Choco Chip Creek. Dit is een Vekoma mine train zoals we die ook kennen van Big Thunder mountain. Deze nieuwe mine train is erg soepel en is een leuke familieachtbaan. Ook staat hier Honey Harbour, een Vekoma familieachtbaan. Deze hebben we ook meteen meegepakt.

Abyssus & Zadra
Onze dag zat er bijna op, maar we wilden heel graag nog Abyssus en Zadra doen. Nadat we uit Sweet Valley kwamen hebben we dan ook meteen Abyssus gedaan. Dit is ook een next gen Vekoma baantje met 2 lanceringen. Na de 2e lancering ga je met 100 km/u door leuke elementen. Deze baan is ook erg soepel, en een van de beste baantjes van het park. Hierna kwamen we op Light Explorers een Vekoma familie Boomerang achtbaan. En na deze hebben we Draken gedaan. Een kinderachtbaan in het gebied bij Zadra. Na Draken was het tijd voor Zadra. Deze RMC achtbaan behoort ook tot de top van het park. Het is een super snelle baan, waar je door elk element wordt geramd. Nadat we deze topachtbanen nog hadden gedaan was het einde van dag 1 aangebroken. We hebben op dag 1, 18/19 credits kunnen doen, dus we waren heel blij met alles wat we hebben gedaan.

Dag 2
Op dag 2 hebben we nog re-rides gedaan op onder andere Abyssus, Hyperion en Zadra. Ook hebben we nieuwe dingen gedaan. Zo hebben we uiteraard de laatste credit gedaan die we nog moesten. Frida, een Vekoma familieachtbaan. En hebben we de Rapid River van het park gedaan. Ook zijn we nog een rondje in de Toffifee Log Flume gegaan. We hebben het op dag 2 lekker rustig aangedaan, want het park is echt heel erg groot.

Beoordeling
Zoals elke week beoordelen we het park op enkele thema’s. Wat bij Energylandia opvalt is dat de toegankelijkheid super goed is, omdat het park is gebouwd om een van de grote spelers in Europa te worden. Ook waren we deze week heel erg positief over het attractieaanbod. Benieuwd naar onze hele ervaring in Energylandia, nu te luisteren op jouw favoriete podcast platform!

Reacties

Nog geen reacties. Waarom begin je de discussie niet?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *